Staden

de Camilla Sten (2019)

18.0

1 vote

"En rysare som höll mig i ett fast grepp från första till sista sidan och förde tankarna till Stephen King. Camilla Sten är en författare att hålla ögonen på."
Camilla Grebe

Det har gått sextio år sedan hela befolkningen i den lilla gruvstaden Silvertjärn försvann. Niohundra människor spårlöst borta. Ingen vet hur det gick till. Var det en olycka, ett massjälvmord eller spelade stadens fanatiska väckelserörelse en roll i försvinnandet?

Alice är en ung dokumentärfilmare som vuxit upp med sin mormors berättelser om Silvertjärn. Nu vill hon en gång för alla ta reda på sanningen. Hon och hennes team ska tillbringa fem dagar i den isolerade och övergivna staden och samla in material till filmen. Men så fort de anländer börjar de höra underliga ljud och se oförklarliga saker. Snart måste de fråga sig om det förflutna verkligen är förflutet, eller om staden kommer att sluka dem också.

Staden är en klaustrofobisk nagelbitare om en ondska som inte borde finnas och en gåta som kanske aldrig borde lösas.

Titre original : Staden (2019)

2019 Editions Norstedts

Suèdoise Langue suèdoise | 334 pages | Sortie : 3 Avril 2019 | ISBN : 9789113087061